Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2010

ΦΙΛΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΤΑΙΡΙΑ - ΦΛΑΜΙΑΤΟΣ

Η Ρωσία άλλωστε για τα δικά της συμφέροντα έναντι των Αγγλο-Γάλλων υποδαύλιζε στο όνομα της ορθοδοξίας διχασμού του λαού. Άλλωστε η διαβόητη «Φιλορθόδοξος Εταιρία» στα πρότυπα της Φιλικής Εταιρείας στήθηκε με προτροπή της Μόσχας. Η διαβόητη αυτή οργάνωση προπαγάνδιζε φανερά τους κινδύνους της πίστης από τον Ευρωπαϊκό διαφωτισμό και κρυφά τη μονόπλευρη ταύτιση της χώρας με «το ορθόδοξο ξανθό γένος του Βορά».
Η εταιρία είχε οπαδούς λαϊκούς και κληρικούς ειδικότερα στην Πάτρα ο Κεφαλονίτης μοναχός Κοσμάς Φλαμιάτος είχε απλώσει τα δίχτυα της εταιρίας σε όλα τα μοναστήρια του νομού φανατίζοντας τους μοναχούς αλλά και απλοϊκούς λαϊκούς (εκάρη μοναχός λίγο πριν πεθάνει στις φυλακές του Ρίου).
Ο Φλαμιάτος θεωρούσε τον Όθωνα και την κυβέρνηση όργανα των Άγγλων και διατυμπάνιζε τους κινδύνους της ορθοδοξίας από το «λουθηροκαλβινισμό» σε μυστικά φυλλάδια που κυκλοφορούσε. Θεωρούσε «μιαρά» τη Σύνοδο και «κατασκόπους» τους επισκόπους της εκκλησίας του ελεύθερου κράτους. Διατυμπάνιζε ότι το Σύνταγμα του 1844 ήταν «εφεύρεσις σατανική των Άγγλων» και προέτρεπε το λαό σε ανυπακοή.
Ο Κεφαλονίτης Φλαμιάτος θρησκομανής και απαίδευτος, λάτρης των χρησμών του Αγαθαγγέλου ήταν φανατικός Ρωσόφιλος. Η κατοχή των Ιονίων νησιών από τους Άγγλους και η σκληρή αποικιοκρατική τους αντίληψη δημιούργησε στην ψυχή του Κοσμά άσπονδο μίσος κατά των αποικιοκρατών της ιδιαίτερης πατρίδας του Κεφαλονιάς, που τον οδήγησε στην απλοϊκότητα των Αγαθαγγελικών προρήσεων και των λουθηροκαλβινικών κινδύνων για την ορθοδοξία.
Κατά έκθεση του τότε επάρχου Καλ/των, το Μέγα Σπήλαιο είχε γερό πυρήνα, αδελφάτο της φιλορθοδόξου εταιρίας. Τα φυλλάδια «Η φωνή της Ορθοδοξίας» και «Ερμηνεία των χρησμών του Αγαθαγγέλου» έφθαναν και στο Μέγα Σπήλαιο με παραλήπτη τον ηγούμενο Ιγνάτιο. Προφανώς ο Χριστόφορος Παπουλάκος ήταν γνώστης, συνδρομητής και αναγνώστης αυτών των φυλλαδίων. Άλλωστε οι νομάρχες Λακωνίας και Αχαιοήλιδας, καθώς και οι έπαρχοι και οι αστυνομικοί στις τότε εκθέσεις τους αναφέρουν τα περιεχόμενα των διδασκαλιών και λόγων του Παπουλάκου ως πανομοιότυπα των αντιλήψεων Φλαμιάτου. Ανάλογο αδελφάτο ου Μεγάλου Σπηλαίου καταγράφουν οι εκθέσεις στην Αγία Λαύρα και τον Άγιο Αθανάσιο Φιλίων (μονές της επαρχίας).
Η επιρροή του Φλαμιάτου «στον όσιο Χριστόφορο» όπως ο ίδιος ονομάζει σε επιστολή του τον Παπουλάκο δεν αμφισβητείται. Σε εκθέσεις τους στο Υπουργείο Εσωτερικών τόσο ο νομάρχης Αχαιοήλιδας όσο και ο έπαρχος Καλ/των ύστερα από την έρευνα της αστυνομίας και κατάσχεση των αρχείων του Φλαμιάτου αλλά και διαφόρων μονών όπως του Σπηλαίου, καταγράφουν με λεπτομέρειες όχι μόνο πνευματικές επιρροές και σχέσεις «Φλαμιάτου – Χριστόφορου» αλλά και την οικονομική βοήθεια του πρώτου στο δεύτερο, που σαφώς ο Παπουλάκος διέθετε σε αγαθοεργίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου